Friday 27 October 2017

Sap mass update glidande medelvärde pris


När är det bra att använda priskontrollen V eller S i Materialmastern? Jag måste följa SAP-standardinställningen i materialtypen för följande materialtyper: - ROH (råvaror) - glidande medelpris - HALB (halvfabrikat) - standardpris - FERT (färdiga produkter) - standardpris I vilket fall och varför är det värdefullt att ändra denna standardinställning i materialtyp Vad är skillnaden mellan standardpris och glidande genomsnittspris När och hur man använder det Standardpriset används för produkter som fluktuerar inte ofta. Den används vanligtvis för färdiga eller halvfabrikat. Flyttande genomsnittspris används främst för råvaror som köpts externt. Fördelen med att använda glidande medelpris för dina råvaror är att dina lagerkostnader alltid kommer att återspegla den aktuella marknadsprisen. SAP rekommenderar starkt att du inte väljer priskontroll V för halvfabrikat och färdiga produkter. för att göra det kommer mycket enkelt att orsaka beräkningen av orealistiska värderingspriser. SAP rekommenderar: Priskontroll V för råvaror och handelsvaror priskontroll S för halvfabrikat och produkter. Om du ändå väljer priskontroll V, var försiktig i följande situationer: 1. Orealistiska priser uppstår om material produceras och också går i pension under en period (det vill säga att varulagret vid periodens slut är mindre än summan av förvärv från produktionsorder) och om flera produktionsordningar som hör till ett material slutfördes under denna period, och produktionsorderavvecklingen beräknar avvikelser vid periodens slut. Varje enskild produktionsorder utför en kontroll av lagerbevakning och kan därför leda till att det rörliga genomsnittspriset ändras. De individuella produktionsorderna kontrollerar emellertid inte om lagervärdet i slutet av perioden redan har debiterats av en annan produktionsorder. Exempel: På 20 arbetsdagar under perioden producerades 1 stycke material xyz för varje dag och levererades till lageret till ett pris av USD 1000. Vid slutet av perioden finns 1 styck i lageret. Eftersom ett aktivitetspris på ett deltagande kostnadscenter var högre än planerat. varje enskild produktionsorder beräknar kostnaden för varor tillverkade av 1100 USD under avvecklingen. Var och en utför en kontroll av lagerbevakning och finner ut att variansen kan läggas fullständigt i inventeringen. Det slutliga debiteringen av ett stycke debiteras med USD 20 x 100 och erhåller därmed ett pris på USD 3000. 1. En avräkning utförs, men inte alla kostnader har ännu bokförts i ordern. Detta kan till och med resultera i ett pris på 0 för den levererade produkten. 2. Ingen periodskontroll av kostnaderna utförs på ordern, det vill säga kostnader från tidigare perioder kan lösas. 3. Avbeställningsorder är redan möjligt i leverans slutförd status. Standardpris för produkter tillsammans med möjliga manuella prisförändringar. Om du måste värdera halvfabrikat och färdiga produkter med faktiska priser som motsvarar kostnaderna för den faktiska produktionen, rekommenderar SAP att du använder materialbokföringsfunktionen för detta. Här skapas ett periodiskt faktiskt pris som beräknas på en mycket mer pålitlig grund än det glidande genomsnittspriset. En så kallad prisbegränsad kvantitet används som säkerställer att prisskillnaderna i det ovanstående exemplet beaktas proportionellt (95 av de totala prisskillnaderna) vid värdering av de 19 styckena som tas ut från materialet xyz vilket resulterar i ett periodiskt faktiskt pris på 1100 USD. Dessutom är det möjligt att från version 4.5 även ta hänsyn till avvikelserna av de faktiska priserna på råvarorna vid värderingen av de halvfabrikat och färdiga produkter som tillverkas av det. Om vi ​​väljer standardpris för någon typ av material eller glidande genomsnittspris och sedan gör po, kommer det att väljas från materialmästare eller vad Inköpsinfo-posten har FIRST prioritet. När ingen PO info-post hittas, väljer inköpsordern användaren SENAST inmatningspris. PO-modulen tar inte upp något pris från materialmastern. Allt innehåll på webbplatsen är upphovsrätt kopia erpgreat och innehållsförfattarna. Alla rättigheter förbehållna. Alla produktnamn är varumärken som tillhör respektive företag. Sidan erpgreat är inte på något sätt ansluten till SAP AG. Alla ansträngningar görs för att säkerställa innehållets integritet. Information som används på denna sida är på egen risk. Innehållet på den här webbplatsen får inte reproduceras eller omfördelas utan det uttryckliga skriftliga tillståndet från erpgreat eller innehållsförfattarna. Uppdatering av flyttande genomsnittspris Min MM-period är öppen i 2 månader (dvs. för juli och augusti nu). Ett av våra råmaterial är kalksten. Från och med den 1 juli var det flera kvitton och problem med kalksten i SAP. I augusti 9 upptäckte vår undersökningsgrupp att vi i vårt lager har 25000 ton kalkstenöverskott. (På grund av Callibiration error) dvs Om det aktuella lagret i systemet var 10000 TON var den reala fysiska lagret i lagring 10000 25000 ton. Vi har skapat en gratis kostnadspost för 25000 ton för att ta hänsyn till överskott av kalksten i lager. MIGO Varukvittot för Kostnadsfri PO var gjord den 31.07.2011. På grund av den extra 25000 ton fria av kostnaden kalksten kvitto har det rörliga genomsnittspriset på materialet uppdaterats. (Men endast från 09-augusti-2011 inte från 31 juli-2011) Jag vill ha ett system för att beräkna det nya glidande genomsnittspriset och uppdatera alla dokument som publicerats från 31 juli-2011. MIN MM-perioden är inte stängd. Är det möjligt att göra så och hur. Var god hjälp. SAP Materialhantering Vanlig Fråga Q: Hur kan jag utöka allt material till en ny fabrik. A: SAP-programmet - RMDATIND används för att skapa uppdateringsmaterialets huvudrekord. Fråga: Hur kan vi ta bort material permanent från Materialmästare A: Använd transaktion MM70 - Material Master-Other-Reorganization-Material-Välj. Bygg variant med urval av materialmasterns poster som ska väljas för radering och upprätthålla körparametrar. Kör. Använd transaktion MM71 - Material Master - Other - Reorganization-Material-Reorganization Bygg en andra variant Underhålla körparametrar och exekvera. Det är också viktigt att ta bort poster manuellt från info post, PO, PR, bokning etc för framgångsrik borttagning av materialet. F: SAP ger endast glidande medelvärde för aktuell, tidigare period och föregående år. SAP tillhandahåller inte transaktionsrapporter som ger glidande medelvärde för ett visst datum. Hur kan jag anmäla glidande medelpris för materialnummer 10000000 på fabrik 0001 den 4 juli 1998. A: Prova någon av dessa lösningar: 1. Ändra uppdateringsnivå för strukturen (S031) till dagligen. I LIS är det totala värdet och det totala lagret tillgängligt. Dela upp värdet av aktien. Det är möjligt att beräkna detta dynamiskt när analysen körs och att visa resultatet. 2. Skapa din egen struktur i LIS och fyll i den genom att kopiera Moving Average Price från materialmästaren varje gång det finns en transaktion. Du kommer att ha uppgifter om de dagar då det fanns en transaktion. F: Vi har definierat alla variabler för materialen. Men när jag försöker använda Material Matchcode-objektet MAT1 får jag svaret Inga möjliga poster hittades. Varför A: Matchnummer i. d. B, Material enligt materialräkning har ett urvalskrav för fält STLNR NE. STLNR är BOM-numret förknippat med ett material i tabell MAST. Därmed meddelandet - inga möjliga poster. dyker upp om det inte finns några materialräkningar i samband med ditt materialnummer. Du får matchningskoderna så länge som det material som du hänvisar till har BOM nummer associerat med det. F: Matchkodsobjektet är standard till matkod ID B. Jag skulle vilja byta till M Material enligt beskrivning Vad är lösningen A: Tryck på nedåtpilen i materialnummerfältet och matchningskod B visas, tryck på F5 dubbelklicks matchningskod id M, tryck sedan på F6. Detta ställer in matchningskod M som standard. F: Vi har en materialmästare. X och måttenheten är datorer och två serienummer. A, B För detta material gör vi två Pos First PO calls material X. 1 st Pris 100 (kommer att använda serienummer A) Andra PO-material X. 1 st Pris 250 (kommer att använda serienummer B) Varukvitto är gjort och av fyller serienummer för näven PO med A och den andra PO med B. Vi vill överföra material X serienummer A till en annan anläggning och vill värdera detta material som 100. Hur kan vi göra det. A: Använd splitvärdering. Lager kan mottas i separata lagringsplatser. Överföringslagret kan göras från en lagringsplanta till en annan lagringsplats. Fråga: Vi vill ändra beräkningen av Flytande genomsnittspris. Vi vet att detsamma är i MBEW-VERPR och två transaktioner att överväga - MRHR, MB01. Finns det en transaktion för att ändra MAV eller alla platser som behövs A: Eventuellt Godkännande eller emission (vid splitvärderat material) förändringar Flyttande Medelpris beroende på värderingstypen som används vid postering av varutgiften. Du måste gå igenom alla transaktioner som gäller dem Exempel: Material X använder splitvärdering med ursprung: Malaysia. MAV 60 USD - total lager 100 enheter Indien: MAV 50 USD - totalt lager 200 enheter Totalt lager 300 enheter MAV 53.33 Här. varor problem kommer också att påverka den globala MAV, trots att inte ändra MAV från ursprungsland. F: Vad är användningen av konfigurerbart material. A: Konfigurerbart material är användbart om du har ett stort antal kombinationer av delar som går in i en produkt. Det betyder olika permutationer och kombinationer av delarna för samma material. Om du behåller en unik materialkod för varje kombination. du behöver ett stort antal materialnummer. KMAT kan användas i ett sådant fall där du endast behåller en generisk produktkod. En super BOM upprätthålls för ett sådant material som består av alla möjliga alternativ. En routing upprätthålls också bestående av alla möjliga operationer som kan användas. Typiskt konfigurerbart material används i MTO-miljö. Men ofta beställda konfigurationer kan planeras med en materialvariant som behöver ha en materialmasterkonto. Materialvarianter kan således ha lager och värde. Beroende på karaktäristiska värden som valts vid försäljningsordern, skapas Försäljningsorder BOM. Rutningsoperationer väljs också beroende på vilka BOM-komponenter som tilldelas dem. Fråga: Kommer källlistan automatiskt att visas i materialmästaren som standard om den upprätthålls på anläggningsnivå med hjälp av OME5 A1: Om du har behållit källlista-kravet i OME5 och inte har behållt källlistan för materialet. Po kan inte släppas. Du måste behålla källlista för alla material i anläggningen där indikatorn är inställd om du behåller källlistan på fabriksnivå. Annars kan du använda informationspost för att göra det automatiskt. F: Vi har ett företag med en anläggning och ett annat företag med en försäljningsorganisation. Vilket är bättre alternativ mellan dessa - PO eller Lageröverföringsorder. A: Korsbolag Lager Transport Beställningar kan göras. Konfigurera med transaktion OMGN. Beroende på avsändnings - och mottagningsanläggningarna, behåller du försäljningsorganisation och kunddata vid anpassning. Håll leverantörsleverantören som leverantör och fäst växten till säljaren i säljaren. Materialtyp måste vara HALB eller HAWA. Se till att företaget med försäljningsorganisation har en anläggning för att ta hand om strumpor. Den PO som används är NB och inte Stock Transfer PO. Konfigurera SD för interna företags fakturering för att möjliggöra upptagning av prissättningsförfarandet för fakturering. Utför leverans via processleveransförteckning och fakturering genom förfogande för fakturering. F: Vi kan göra fält obligatoriskt. Vi vill göra ett standardvärde till ett särskilt fält i materialmastern. Säg, Vi vill att periodindikatorn i MRP2-vyn som P. Vad är det bästa sättet A: Använd transaktionsvariant. Transaktion SHD0 och därefter Transaction SE93. F: Hur kan vi spåra rekvisitioner som har raderingsindikatorn. Kan vi spåra det datum då raderingsindikatorn var inställd A: Du kan hänvisa ändringsdokument tabeller cdpos och cdhdr. Du kan också referera till Transaktion ME53 under menysökvägen goto-statistik-ändringar, där fullständiga revisionsspår av ändringar, inklusive radering, lagras. Fråga: Är det möjligt att generera inköpsrekvisition (PR) med hänvisning till schemaläggningsavtal. A: PR kan skapas med hänvisning till ett annat PR och kan inte skapas med hänvisning till PO eller Scheduling-avtal. PO-amp Schemaläggning skapas och kontrolleras av inköpsorganisationer. PR kan skapas av ens slutanvändare. För att skapa PR med hänvisning till en annan PR, följ menybanan: Inköp-Rekvisition-Skapa. Rekvisition-Kopiera referens och ange. Kravet kan emellertid genereras med hänvisning till Schemaläggningsavtal när MRP körs. För att detta ska ske måste källlistan bibehållas för den objektleverantörskombinationen och MRP ska vara korrekt inställd. Fråga: Var kan jag hitta det senaste inköpspriset och det senaste inköpsordernumret för ett material A: Logistik-Materialhantering-Inköp-Masterdata-Info-postlista-Orderprishistorik Q: Automatisk generering av PO är med hjälp av Automatisk inköpskrav vid inköp - Rekvisition-Följ på funktioner - Skapa PO. Dock kan PO inte skapas automatiskt efter att MRP körs. Finns det en bestämmelse i SAP att släppa köporder automatiskt efter MRP-körning. A: Markera de automatiska PO - och källlista-fälten i inköpsvy för materialmastern för de säljare som du vill släppa ut automatiskt till. Skapa en köpinfo post. Skapa källlista. I den sista kolumnen i detaljeringsskärmen i källlistan markerar fältet som är relevant för MRP de rätta parametrarna för körning av MRP. Men PO kan inte skapas automatiskt efter att MRP körts. Den automatiska PO-skapningsflaggan gör att du kan köra ett batchjobb som konverterar alla valda inköpskrav som ska konverteras till köporder i bakgrunden. Du kan överväga schemaläggningsavtal om du vill att MRP ska sparka ut inköpsorder. Ställ in flaggan i källlistan för schemaläggningsavtalet till 2 så att MRP kan sparka ut leveransscheman för framtida krav. Om du vill fixa schemat inom en viss period har du två alternativ. 1. Använda fast zon - företag alla order inom denna period. Se ytterligare dataskärm i schemaläggningsavtalet på leverantörsmaterialnivå. 2. Planeringstid - alla nya order utanför planeringstidstängningen - se MRP 1-visning av materialmastern Q: Jag skulle vilja att konvertera MRP genererade 100 PR i 100 PO automatiskt. Inte en efter en manuellt. Är det möjligt A: Använd transaktion ME59 F: Hur kan jag skriva ut en fakturerade kvittningsrapport som visar inköpsorder för vilka varor mottas. men ännu inte fakturerad. Vi behöver denna rapport med subtotaler och kopplas till Un-fakturerade kvitton GL-konto A: Rapport RM07MSAL analyser GRIR-saldon enligt mottagna varor men inte faktureras och fakturor mottagna där bra inte har levererats fullständigt. Fråga: Hur kan jag beräkna nettopriset för ett inforecord för ett visst datum? A: Körprisimulering i LIS-inköp på leverantörsinfo-posten och ange önskat datum. (Transaktionskod är. MEIL) Fråga: Kan vi släppa en inköpsorder med priset är lika med noll. (som i SD-gratis försäljningsorder) A: Skapa PO med IR-fältet avmarkerat i detaljdetaljskärmen och ändra radenpriset till 0. Fråga: Nettopriset beräknas genom att summera bruttopriset och subtrahera med att lägga till alla rabatterstilläggstypstillståndstyper respektive. Vilken typ av tillstånd som inte är markerad som statistisk kommer att övervägas för nettoprisberäkning. Vi har ett tillägg som inte är markerat som statistiskt och bör inkluderas i nettopriset men exkluderas i beskattningsbasvärdet. Kan jag få ett förfarande där skatterna beräknas på nettopriset beräknat till villkoret typ NAVS och sedan har denna tilläggsavgiftstyp A: Skapa prissättningsschema med alla villkor som inte är markerade i statistik kolumnen om du vill ha alla villkor Rekord som ska beräknas. Till exempel. Med detta schema: - Nettovärdet kommer att beräknas från PB00, RA01, ZMUP, ZDIS. - Skatt beräknas från PB00, RA01, ZMUP. Summa belopp beräknas från nettobelopp och skatt. Så kommer ZDIS inkluderas i nettobelopp och utesluts för skatt. Fråga: Kan vi ändra leverantörens namn i en postadress som släppts på en annan leverantör A: NEJ. Du kan skapa en annan PO på säljaren som krävs genom att referera till någon PO. Fråga: Vi vill returnera oanvänd material som anskaffats från en leverantör och uppdatera lager - eller kostnadskonto. Så här gör du det effektivt A: 1. Använd rörelsestyp - 122 för att vända om kvitto och återuppta inköpsorder. Detta kan göras om du kan identifiera den PO mot vilken materialet mottogs. Och även kredit ska vara samma som PO-pris 2. Särskild rörelsestyp måste ställas in om PO inte är känt. Priset kan behöva förhandlas med leverantör. F: Hur definierar jag en ny valuta. Hur kan jag ställa in antal decimaler mer än två A: Definiera en ny valuta i Anpassa med transaktion OY03 Om du ändrar den aktuella valutan kommer alla dina bokföringsdokument att utvärderas med R3 och det kan orsaka negativa effekter på din ekonomi. Använd transaktion OY04 för att tilldela antal siffror till ny valuta OBBS att definiera omvandlingsfaktorer för valutakonvertering OB08 för att ange växelkurserna XK02 för att tilldela ny valuta till leverantörsmästare ME11 för att skapa en köpinformationspost Skapa MM-dokument med det nya utökade priset. Du noterar dock att bokföringsdokumentet fortfarande kommer att återspegla det 2-siffriga priset och avrundas till närmaste 1100: e. Fråga: Vår leverantör levererar sin produkt till en Auktion. Vi säljer det i auktion och betalar leverantören. Vad är det bästa sättet att hantera detta A: Du kan försöka sändningsprocessen. I denna process håller Säljaren varan tills de säljs. Priset till leverantören kan återställas när varorna säljs i avvecklingstransaktioner. F: Hur kan jag öppna en tidigare MM-period. A: Transaktion - MMPV Menyväg - Logistik-Materialhantering-MaterialMaster-Övrigt-Stäng Period Q: Vi kan göra en viss indikator obligatorisk. Kan jag få ett standardvärde för indikatorn när du skapar materialmastern som kan ändras senare i MM02 A: Försök använda transaktionsvariant, transaktionskod SHDO. Och sedan SE93. I SE93 väljer du alternativet för varianttransaktion Q: Hur kan jag generera en rapport om annullerad PO. A1: Använd en fråga med tabell EKKO vars fält LOEKZ är borttagningsindikatorn. A2. Gå till den första skärmen för inköp. Gå sedan till KÖP - LISTA DISPLAYER - PER PO NUMMER - REDIGERA - DYNAMISK VAL. Det här låter dig välja vissa fält från tabellen EKKO och EKPO. Deletionsindikatorn kan också ses här. Använd dynamiska val för att bestämma dina urvalskriterier och köra rapporten. A3: Du kan också göra det via IMG Gå till Transaktion OMEM eller Menyvägen - MM - Inköp - Rapportering - Underhålla inköpslistor Klicka på Lista över lista Skapa ny post. Markera fältet Ändra dokument. Namn på det nya området med relevant namn. Detta kommer nu att visas i fältet Omfattning av lista på alla skärmar för inköpslista. Utgången kommer att visa detaljerna för ändringarna som datum och tid för förändring, gammalt värde, nytt värde etc. Q: Hur kan vi upptäcka en ändring i en beställning. A: För ändringar i rubriknivå: Gå till rubrik - Statistik - Ändringar För ändringar på objektnivå: Gå till artikelstatistik - Ändringar Q: Vi vill popupa en skärm för att visa det totala värdet av PO innan du sparar PO så att användaren kan bestämma huruvida du ska spara posten eller kassera den. Vad är det bästa sättet. A: Försök använda EXITSAPLEINS001. Den skrivs in under en spararoperationsoperation. Du kan granska PO, presentera en popupdialog med hjälp av en POPUP-funktion som gör det möjligt för användaren att bestämma antingen att spara eller avbryta PO. Q: PO-texttext antas från materialmästaren. Texten har fått godkänd status och lagras inte i text ID-tabellerna STXH och STXL. Utskriftsprogrammet kan därför inte skriva ut dessa texter. Hur kan vi lösa detta A: Inköpsordertexter kan antas från Info-post eller materialmästare. Alla texter lagras slutligen i tabell STXH med olika textapplikationsobjekt. Incase of PO header text är EKKO och PO Item text det är EKPO. Även om texterna antas från någon av dessa finns det en möjlighet att det kan ändras på PO-nivå. Här kommer det att lagras med objekt EKKO eller EKPO. Det finns inget behov av att lagra detta på PO-nivå om det inte görs någon ändring på texten på PO-nivå. Prova dessa: Kontrollera efter texter i EKKO eller EKPO (beroende på rubrik eller objektnivå) Om ingen text returneras tillbaka, markera objekt EINA för info-post eller MATERIAL för materialmasters lång text. (Tabell är samma dvs STXH) Q: Medan du skapar en beställning kan vi se att det finns Info rec. uppdatera i fönstrets detaljdisplay. Hur kan vi ändra standardinställningen för den här rutan A. I MM Inköpskonfiguration (använd Transaktionskod: OMFI) kan du tilldela standardvärdet för uppdatering av informationskatalog för köpare och tilldela det genom parameter ID EVO (kontrollera konfigurationsdokumentationen). Q: Jag vill ha flera adresser till en leverantör - för ex: post, frakt, betalningsavgift, flera faktureringsadresser etc. Anta att vi har 25 adresser för ett företag, vilket är det bästa sättet att skapa 25 separata företag och deras adresser. A: Du kan lösa detta problem genom att använda partnerfunktioner. Med hjälp av Transaction WOLP kan partners roller och partnerscheman på leverantörsnivå och inköp av dokumentnivå definieras. Skapa så många leverantörsnummer som krävs (säg 25-i detta fall) och tilldela respektive partner roller. Q: Källistan är skapad för ett material, dvs. Källlista som krävs är markerad. När en PO är skapad kan en annan leverantör fortfarande väljas och även om fixindikatorn i källlistan är markerad visar systemet endast varningsmeddelanden. Hur kan vi fixa en inköpsorder till endast en fixad leverantör för ett material. A1: Försök ändra varningsmeddelandet till ett felmeddelande. Notera meddelandets nummer. Använd sedan menyn OLME - Miljösystem meddelande. A2: Markera indikatorn Källlista i materialmastern (inköpsvy) Genom att markera detta är upphandlingen endast möjlig från källor som anges i källlistan. Du kan också tänka dig att göra fältet obligatoriskt i materialmästaren. F: Vi vill ha leverantörskoden som abc1234 där de första 3 tecknen är alfa och de fyra sista siffrorna är siffror i serienummer. Vad är lösningen A: Använd en användaravslutning. Med den här användaravslutningen kan du kontrollera men kan inte tvinga användaren att ange värdet korrekt. F: Vi vill skapa en lista över Preferred Vendor, så att användarna kan bestämma vilken leverantör som ska kallas för det material som krävs för att höja rekvisitionen. Vad är det bästa sättet A. Använd Transaktion ME01 för att behålla källlista. Vid den föredragna försäljaren klickar du på kryssrutan Fix. Genom denna föredragna leverantör tilldelas automatiskt när Follow på funktion kallas för din PR (Skapa PO). F: Vad är SAP-standardmetoden för att radera alla leverantörer centralt från systemet A: 1. Markera leverantörer för radering: XK062. 2. Kör SAPF047 som skapar en post i ett internt SAP-bord som används senare 3. Kör SAPF058. Markera General Master Record och MM Data-rutorna på, Test Run Off. Ange inköpsorganisationer. 4. Kör SAPF058. Kontrollera General Master Record och FI Data lådor på, Test Kör av. Ange inköpsorganisationer. ABAP-programmeraren kan skapa ett ABAP-program för att göra det. F: Hur kan vi skapa en inventeringsdok med alla dina material att räkna istället för att generera ett dokument för varje material A1: Du kan utföra transaktion MI01 - genom att referera till din anläggningsförvaringsplats. Du kan sedan ange så många lagermaterial som du vill ha. A2: Ange maximalt antal objekt att säga 50 med Transaction MICN. Detsamma kan förinställas med transaktionen OMCN. F: Hur är GRIR-konto relaterat till Inventory. A: Om du är inblandad i inventering behöver du GRIR-kontot (Inventory Account) när IR är upplagd. Om du inte är inblandad i inventering behöver systemet inte GRIR-kontot när IR-skivan är upplagd, systemet behöver en GL istället för GRIR-kontot. F: Vi försökte RMCB0300 att ta reda på det logiska värdet för lagervaror efter datum. Men efter omvärdering stöds lagervärde av månad istället för datum. Hur kan vi hitta det logiska värdet för lagerobjekt efter datum. A: Använd Transaktion MC49 Menyväg: 1. Informationssystem - Logistik - Lagerstyrning - Material - Dokumentutvärderingar - Lagervärde - Medelåtervinning eller 2. Logistik - Logistikstyrning - Lagerstyrande miljö - Dokumentvärderingar - Lagervärde - Medelvärde. F: Hur kan vi överföra lager från en leverantör till en annan leverantör. A: DO 542 och därefter 541 till den nya försäljaren. F: Hur kan jag avbryta en postad faktura. Felmeddelandet BSEG-GSBER är inget inmatningsfält visas. Även OSS-notering -94932 hjälpte inte. A: Felet beror på undertryck av fältet Företagsområde i fältstatusgruppen. På grund av detta, samtidigt som dokumentet reverseras, finner systemet att detta fält är undertryckt och fortsätter därför inte längre. Leta reda på fältstatusgruppen för recco-kontot som anges i leverantörens mästare och den relevanta fältstatusvarianten. I IMG går du till FI Global Settings-Documents - Line items-Control-Maintain fältstatusvariant. Här för den relevanta fältstatusvarianten och fältstatusgruppen kan du hitta fältet Affärsområde har blivit undertryckt. Fråga: En lagringsplats från olika anläggningar kan tilldelas varuhusets lager. Men olika lagringsplatser inom samma anläggning kan inte tilldelas samma lagernummer. Varför. A: Olika lagringsplatser från olika växter kan tilldelas samma lager. Men olika lagringsplatser inom samma anläggning kan inte tilldelas samma lagernummer. Dessa lagringsplatser kan definieras som lagringstyper eller lagringssektioner. F: Vi använder endast fasta fack och vill inte använda automatisk fackuppbyggnad eller någon strategi för att ta bort varor till förvaringen. På vilket sätt hjälper Ware Housing mig. A: Du kan gå till Ware House-modulen om du har material i mer än ett fack du hanterar flera olika typer av lagring (högrack, block.) - du behöver en mycket flexibel kontroll för utskrifter Förbrukningsbaserad planering Q: Vi har en storleksproceduren här som skapar fler orderförslag. Hur ställer du in gränsvärdet för maximalt antal MRP-orderförslag per datum i IMG A: Under anpassning, lek med materialhanteringskonsumtionsbaserad planering för alla växter Q: Vad är skillnaden mellan planerad konsumtion och oplanerad konsumtion. Kan beräkningen av säkerhetslager göras på någon av dessa A: Medan anpassningsrörelserna (OMJJ) anpassas, definieras vilken uppsättning konsumtionsvärden som kommer upp under materialrörelsen. För vissa kan det alltid vara den totala konsumtionen och för vissa är det alltid oplanned och för vissa är det beroende av om frågorna gjordes med hänvisning till en reservation, dvs. en planerad konsumtion. Hur dessa konsumtionsvärden beaktas i MRP definieras i anpassningen av MRP-typer. För omordnad punktplanering (VM) används den totala förbrukningen för att beräkna säkerhetsbeståndet och omordningspunkten. För prognosbaserad planering (VV) används den totala konsumtionen för att bygga prognosen som ska användas för att sammanställa orderförslag. För deterministiska MRP (PD) används den icke planerade konsumtionen för att beräkna prognosen som i sin tur läggs till den faktiska efterfrågan. Fråga: Vi försöker använda reservationer för att blockera vårt befintliga, obegränsade växtlager mot ett Order Order Line-objekt. Men bokningen ingår i planeringsfilen när MRP körs. Vi vill inaktivera bokningen i MRP. Hur kan jag göra detta A: Använd transaktionen OPPI. Menyväg. Anpassa-Produktion-MRP-Planering-MRP-beräkningar-Lager-Definiera tillgänglighet Kontrollera Block Lager Q: Vi vill inte konvertera P-lanserade order till rekvisitioner i vår MRP-körning och behåll vissa material i steg med planerade order. Kan vi göra det här A: Kontrollera indikatorn i transaktionen OPPR. Tilldela endast indikatorspecifika planerade order. F: Vi kunde skapa två inköpsorder för fullständig mängd förstärknings kvantitet ur en inköpsrekvisition. två varor kvitto och faktura kvitton på deras respektive PO. Hur kan vi undvika denna typ av dubbla transaktioner. A: För PO: Definiera köpare funktionstillstånd i anpassningen för inköp, där kan du avmarkera PO wo referens tillåten. Köparens funktionella tillstånd. säg abc kan skapas med transaktionskod OMET. Tilldela denna abc till en viss användare med hjälp av parameter ID EFB (trans su52). För GR och IR: Gör varningsmeddelandet som ett fel vid anpassning av meddelanden under Inventory Management eller Faktura verifiering, respektive. För IR: Markera indikatorn i säljaren för kontroll av dubbla fakturor. Fråga: Finns det en transaktion eller rapport för att se den skrotade kvantiteten av ett visst material där varubeteckning görs med användning av rörelsestyp 551 A: Om du vill hantera inventeringen av Skrot, skapa ett annat material ID för skrot och ta emot som by - produkt. När du utfärdar varor mot rörelse typ 551 tas materialet bort från lager genom att skriva ut det från böckerna. Fråga: Vi vill köra flerplansplanering för 3 växter A, B och C. där kraven för växt A och B överförs till växt C. Växt C förväntas konsolidera kraven och omvandla dessa krav till rekvisitioner och sedan till producent. När vi planerar på Plant C, kan vi inte se kraven på växt A och växt B. Vi använder den särskilda upphandlingsnyckeln 40 för alla material som planeras. Kan vi göra flera anläggningsplaner på anläggningsnivå samt Materialnivå A: Den särskilda upphandlingsnyckeln är definierad för planeringsanläggningen och innehåller inte tillförsel av anläggning. Den här nyckeln kan kopieras för att skapa ny nyckel. Gå sedan in i försörjningsanläggningen i den. Använd den här nyckeln i materialmastern. Nu kommer alla krav från anläggning A och B att ringas i planeringsanläggning C. F: Vi gör varukvitto med PO. Hur kan vi hitta om det finns någon USER EXIT tillgänglig som utlöses innan dokumentet sparas. A: Avsluta användaren i ditt fall kan vara MBCF001 och använd transaktion SMOD för att leta efter användarutgångar Q: I MM-prisschema. Det finns en lista över urval från A till M och 1 till 8. Hur kan vi utnyttja villkorets del-totala fält. A: Subtotalt fält på prisschema är användbart i antal fall. För Ex: 1 är överföringsvärdet till KOMP-KZWI1. 7 används för att besluta på grundval av vilken beräkning av Rebate-efterlikning ska ske. S används för det slutliga nätet inklusive, kontantrabatt, rabatter och andra villkor inklusive statistik För rapportering i LIS Används i layouten för utskrift. F: Det finns några klagomål att även om uppgifterna är korrekta i användarinfo (USR03). Inköpsorder skrivs ut med fel information. Till exempel: telefonnummer. Var hittar jag rätt köpgruppsinformation A: Köpgruppsinformation finns i tabell T024. F: Vilka tabeller används vanligtvis för MM-frågor. A: Några tabeller listas nedan. Men en mängd andra kan ses med hjälp av teknisk hjälp efter aktivering av frågan Q: Vilka är de typiska transaktionskoderna för IM amp PO. A: Transaktionskoder kan kontrolleras med menyvägen System-Service-Status. IM-transaktionskoder börjar med MBxx. PO-transaktionskoder börjar med Mexx. Fråga: Under en bra fråga för en inventeringsprodukt (HIBE) tilldelar vi med hjälp av den automatiska kontotilldelningen ett GL-konto i förhållande till produktens värderingsklass. Vi vill dock ändra det här GL-kontot automatiskt beroende på priscentralen begärde produkten för konsumtion. Hur kan vi göra det? A: Prova OKB9 där du kan hitta kostnadscentralens kontotilldelningstabell. Men detta GL-konto blir vanligtvis för alla produkter som används av kostnadscentralen. Observera att GBBVBR-processnyckeln reglerar kreditposteringen för kostnadscenterproblem i Automatic Account Assignment (AAA). Om du vill byta Kontouppdrag för undantagsmaterial. prova följande alternativ: 1. För alla undantagsmaterial definierar du en ny värderingsklass och ställer in alla lagerpostkonton för denna undantagsvärderingsklass. Här tar AAA automatiskt upp GL ac. 2. I inventeringsskärmen tillåter användaren att skriva in GL ac manuellt. Konfigurera IMG i lager så att användarkontot överstyrer AAA-bestämt konto 3. Definiera en ny rörelsestyp genom att kopiera 201 för att säga 901. Då definierar IMG en transaktionsnyckel för 901 under kontogruppering för rörelse. typer. Definiera GL-konton för den här nya transaktionsnyckeln. För undantagsproblem måste användarna använda den här nya rörelsen. F: Vi har angivit i MRP för rekvisitioner som ska skapas. Dokumenttypen för de skapade rekvisitionerna är alltid typen NB. Hur kan vi ändra den dokumenttyp som skapats A: Referera transaktionen OMH5. Ange önskad dokumenttyp som du vill ha i ME51. F: Vi har skapat ett arbetsflöde för godkännande av inköpsrekvisition. När händelsen (BUS2009, RELEASESTEPCREATED) utlöses för att sparka av WF. Följande felmeddelande visas Arbetsobjekt XXXXXX: Koppling till objekt BUS2009 händelse REJECTED kan inte skrivas. Diagnos: Instanslänken mellan den önskade händelsen och det angivna arbetsobjektet kan inte anges i händelsehanterarens typlänkstabell. Orsaken är antingen ett databasfel eller ett fel vid generering av interna länknummer. Vad gör man: Kontrollera nummerklassobjektet SWEEVTID Hur kan det här lösas 1. Måste uppdatera talintervallet för händelseobjekt SWEEVTID med transaktion SNRO. Ex: SWEEVTID: 01 000000000001 999999999999. 2. SWE2, dubbelklicka på BUS2009 poster, kolla GLOBAL-fältet, ENABLE-fältet uppdateras 3. Fel vid körning av Workflow. Transaktionskod SWLE är inte definierad. Applicera OSS note 43986 för att fixa. F: Hur kan vi göra en skatkod som standard på inköpsorderens detaljdisplay. A1: Använd villkorstyp NAVS med åtkomstsekvens 0003 för att standardera skattkoden i inköpsordern med villkor. A2. Gå till IMG. Materialhantering - Inköp - Inköpsorderhantering - definiera skärmlayout på dokumentnivå. Sök efter transaktionen ME21.Double klicka på ME21. Sök sedan efter TaxCode. Det är lämpligt att även konfigurera info-posten. Skattekoden ska vara en obligatorisk post, och vad du anger här kommer att vara standardvärdet i inköpsordern. Materialhantering - Inköp - Inköpsinfo - Definiera skärmlayout. När du kommer hit söker du efter transaktionen ME12, dubbelklicka här, sök efter Input VAT indikator. F: Vi har definierat EA (var och en) som 0 decimal i konfigurationen. Men transaktionen ME2L visar detta fält med tre decimaler. Hur kan jag ändra till faktiskt antal decimaler. A: Mängden (MENGE) i den rapporten måste ha ställts in för 3 decimaler. Tabell EKPO kan behöva korrigeras i enlighet med detta. F: Vi har skapat en ny rörelsestyp och tilldelad en schemalagd linje. När varukorgen är upplagd, är meddelandebevakningstyp zzz inte tillåtet för kundvaruförflyttning Varför A: Använd transaktionskod OMJJ och kolla Tillåtna transaktioner för anpassning av rörelse typer. Fråga: Är det möjligt att generera förpackningslista för varor som utfärdas i MM A: SD-amp Warehouse Hantering har funktionaliteten att plocka Packningslistor. Q: The following is set up for workflow: Workflow organization Structure with 2 positions is created and assigned a person to both positions Assign tasks to agent TS 00007986 Requisition release - TO JOBS TS 00008014 Purchase requisition release refused - GENERAL TS 00008018 Requisition released - GENERAL TS 00008348 Requisition release reset - GENERAL WS 00000038 Workflow for purchase requisition release - TO JOBS 3.Activate event linkage WS 00000038 Workflow for purchase requisition release WE BUS2009 RELEASESTEPCREATE Purchase requisition Release step create is activated 4.Activated release codes for workflow 1 Role resolution with group, code, and plant (T16FW) 5.Assigned release codes to agent (JOBS created in 1) The following error appears Work item 60772: Linkage to object BUS2009 event REJECTED cannot be written. A: Use transaction SWE2. Make sure object BUS2009 event REJECTED is enabled. Allt innehåll på webbplatsen är upphovsrätt kopia erpgreat och innehållsförfattarna. Alla rättigheter förbehållna. Alla produktnamn är varumärken som tillhör respektive företag. Sidan erpgreat är inte på något sätt ansluten till SAP AG. Alla ansträngningar görs för att säkerställa innehållets integritet. Information som används på denna sida är på egen risk. The content on this site may not be reproduced or redistributed without the express written permission of erpgreat or the content authors.

No comments:

Post a Comment