Saturday 25 November 2017

Is forex handels haram


Webbplatser som eToro erbjuder tjänster där du kan köpa och sälja valutor. råvaror (guld, silver, olja etc.) och index (SPX500, NSDQ100, DJ30, UK100, FRA40, GER30, etc). Det är i grunden en online trading plattform. Det sätt som det fungerar är att du till exempel köper guld eller euro till ett pris från den nuvarande marknaden och säljer det senare till ett högre pris (om priset går upp). Nu förutspår du marknaden och tror att euron kan stiga mot dollar eller vice versa, som kanske eller inte kan hända. Jag vet inte mycket om Intressen eller Riba och jag undrar om ovanstående handel är Halal i islam. Detaljerade svar med autentiska referenser uppskattas. Kommentarerna till denna fråga övertygade mig om att det var Halal tills jag läste följande på eToro. Både FX och råvaror handlas på spotmarknaden i 24 timmar. Vid 17:00 New York-tid rullas alla öppna positioner för de närmaste 24 timmarna och det dagliga intresset läggs till företagets konton var 24: e timme. Företaget kan då antingen betala räntan eller debitera kundens konto för att täcka avgifterna. Med ett islamiskt konto ser vi till att det inte finns någon Riba i någon form under hela kontraktets löptid. På valutamarknaden, om du inte stänger handeln före klockan 17:00 i New York, kommer alla öppna affärer automatiskt att rullas över, vilket normalt utgör ett problem för dem som följer islamisk lag, på grund av den eventuellt osäkra ränta som belastas för övergången . Men med ett eToro-islamiskt konto stängs alla dina positioner klockan 17:00 (10:00 UST) och du kan sedan öppna dem omedelbart för att undvika alla ränteproblem och handel enligt islamisk sharia-lag. Om kunden väljer att omedelbart återuppta handeln kommer kunden inte att betala något intresse av intresse. Theres ingen tvekan om att valutahandel är ett av de svåraste dilemmanna i islamisk rättspraxis (Faqih). Å ena sidan kräver det en samtidig växling av valutor, vilket gör det till en typ av hand att handbyta. Å andra sidan betraktar samtida forskare rekordet av pengar som överförs till eller från ett bankkonto som leverans. För att lösa problemet har flera beslut och fatwas utfärdat. Enligt dessa förordningar är villkoren för handel med valuta: Omedelbar köp och försäljning utan dröjsmål Valutorna måste överföras från säljarens konto till köparens och vice versa. Kostnaden för handeln ska betalas utan dröjsmål. Inga ränta på handel. I händelse av att det finns något intresse av intresse, kommer avtalet att vara ogiltigt, ogiltigt och Haram. Salaam och välkommen till Islam. SE, Vi föreslår att du läser vanliga frågor. Vi är glada att ha dig som en del av vårt samhälle. Ta en titt på mycket uppvotade frågor och svar, samt FAQ för att få en uppfattning om vad vi förväntar oss här. Vi förväntar oss vanligtvis att svaren i stor utsträckning tar upp frågan som ställdes, med stöd av referenser och bevis. När du har byggt upp några ryktepunkter kan du lämna kommentarer (som den här) på ett inlägg. ndash Abdullah Mar 3 13 på 8:30 Som du vet redan intresse är haraam, behöver jag förmodligen inte ge någon hadith eller quranic vers för att bevisa det. Om jag behöver bevisa detta först, snälla låt mig veta som det inte tar lång tid. Baserat på din forskning kan jag tydligt se att du tror att aktiemarknaden är mycket svår för muslimer, och du är rätt, det är Baserat på min egen forskning, är det här problemen: Företaget får inte ha en produkt som är förbjuden i islam , alkohol, räntebaserade lån mm mm Företaget får inte vara i skuld, det vill säga det får inte betala ränta på ett lån. Företaget får inte använda pengar från aktieägare och klibba dessa pengar till ett räntebaserat konto och tjäna intresse för det. Dessa 3 poäng utesluter det mesta av aktiemarknaden. Men du kan fortfarande hitta företag genom vilka du fortfarande kan komma in på aktiemarknaden på ett halaal sätt. Till exempel, HSBC Amanah Freedom Plus-konton, låter dig göra just det. Till exempel har de forskare som övervakar medel och ser till att de är halaal. Så snart de befinner sig som haram, avlägsnas ett visst lager från en fond. Plus allt relaterat till intresse tas automatiskt bort från fonderna och ges till välgörenhet. Jag vet inte hur många av dessa typer av företag det finns runt om i världen, det här är det enda jag har hittat med lite forskning. Jag reser till Mellanöstern och Sydostasien under de kommande veckorna där befolkningen i stor utsträckning är muslim och innan min resa alla mina mina praktikanter frågar Forex är Halal eller Haram Jag är inte en religiös person, så jag kunde inte hitta ett svar på den här frågan själv, men jag tog tillfället i akt att lära av islamiska forskare om deras åsikt om eller inte Forex är Halal eller Haram. Första frågan: Vad är Harams gemensamma svar Haram är något som Gud och Profeten helt och hållet förbjudit, eftersom den handlingen eller materien skulle anses vara oren och oanständig. Det andra vanliga svaret var en handling som är ond eller syndig. Är Forex Haram Eftersom jag fick definitionen av Haram var mitt huvudmål baserat på varför Forex anses vara av Haram av så många människor där ute, medan så många människor anser Forex Halal och lever på Forex som en bransch. Plato sa en gång Mänskliga beteenden strömmar från tre huvudkällor: Lust, känslor och kunskap Det största och mest raka svaret jag fick från Forexobjektorer som tror att Forex är Haram var Forex är Spel och Gabling är Haram i islam. Efter så mycket diskussioner med de imamer, bönerna och de aktiva religiösa människorna kom vi till följande gemensamma överenskommelse. Forex är Halal Om Forex är Halal om du inte spelar och har tydliga mål för dina mål. 2- Inte spela på trendriktningen men analysera marknaden 3- Inte handel för spänningens skull, men handla för den potentiella inkomsten och att leva 4- Inte att närma sig det som ett spel men som ett jobb att vinna eller för att skydda ditt eget kapital istället för att berätta för dig om jag vinner jag vinner, om inte nästa gång 6- Du lär dig av dina förluster och fortsätter med det beslut du fattar istället för att skylla på marknaden eller skylla på situationen 7- Du har ett SWAP gratis konto eller handel undviker SWAP Forex är Halal eller Haram Det finns en tunn linje mellan handel och spel, vi alla måste erkänna det. Men den goda nyheten är att du kan undvika att vara en spelare. 1- Ta bara handel med stor sannolikhet för vinst på grundval av din analys. 2- Att avsluta en handel är lika viktig som att ange en, ha en handelsplan. 3- Definiera dina stoppnivåer. 4- Välj rätt inmatningsstorlek, om du är riskera allt för att fördubbla det det kallas spelande 5- Vet vad du handlar 6- Förstå tidsramarna, var inte beroende av att det är ett tecken på spelande 7- Tillbaka testa din strategi och sträva efter att utveckla den 8- Fortsätt granska din historiska prestanda och försök att förstå varför du gjorde förlust och vinst 9 - Var disciplinerad, handel är ett jobb inte ett spel 11- Handel med ett islamiskt konto som tillhandahåller Forex Broker Obs! Ovanstående är en del av min 1 veckors forskning med 3 islamiska forskare från Azerbajdzjan, 1 från Irag, 1 från UAE, 1 från Indonesien och 1 från Egypten. Eftersom detta ämne är diskutabelt, var god vänligen kommentera dina tankar nedan i kommentarfältetFatwa MUI Tentang Jual Beli Mata Uang (AL-SHARF) Du är en av de ledande företagen i Indonesien. 1. Apakah Trading Forex Haram 2. Apakah Trading Forex Halal 3. Apakah Trading Forex Diperbolehkan Dalam Agama Islam 4. Apakah SWAP den Mari Kita Bahas dengan artikel yang pertama. Forex Dalam Hukum Islam Dalam bukunya Prof. drs. Masjfuk Zuhdi yang berjudul MASAIL FIQHIYAH Kapita Selecta Hukum Islam, diperoleh bahwa Forex (Perdagangan Valas) diperbolehkan dalam hukum islam. Perdagangan valuta asing timbul karena adanya perdagangan barang-barang kebutuhankomoditi antar negara yang bersifat internasional. Perdagangan (Ekspor-Impor) ini tentu memerlukan alat bayar yaitu UANG-masing-masing negara mempunyai ketentuan sendiri än berbeda satu sama lainnya sesuai dengan penawaran dan permintaan diantara negara-negara tersebut sehingga timbul PERBANDINGAN NILAI MATA UANG antar negara. Förbättra nilai mata uang antar negara terkumpul dalam suatu BURSA atau PASAR ger en internationell utmärkelse för att få ett gott och gott rykte. Nilai mata uang suatu negara dengan negara lainnya ini berubah (berfluktuasi) setiap saat sesuai volym permintaan dan penawarannya. Adanya tillåter dig att ta hand om dig själv när du är på affärsresa. Yang Secara Nyata Hanyalah Tukar-menukar mat från Yangtze Nilai. HUKUM ISLAM Dalam TRANSAKSI VALAS 1. Ada Ijab-Qobul. --- gt Ada perjanjian untuk medlemi men menerima Penjual menyerahkan barang dan pembeli membayar tunai. Ijab-Qobulnya dilakukan dengan lisan, tulisan dan utusan. Pe mbeli dan penjual mempunyai wewenang penuh melaksanakan dan melakukan tindakantindakan hukum (dewasa dan berpikiran sehat) 2. Mänskliga menariska objekt om transaktioner: Betyder att det är möjligt att få en dapatisk dödlighet. Dapat diserahterima kan Jelas barang dan harganya Dijual (dibeli) oleh pemiliknya sendiri atau kuasanya atas izin pemiliknya Barang sudah berada ditangannya jika barangnya diperoleh dengan imbalan. Perlu ditambahkan pendapat Muhammad Isa, du vet att du är en dykare och en damer. Jangan kamu membeli ikan dalam air, karena sesungguhnya jual beli yang demikian itu mengandung penipuan. (Hadis Ahmad bin Hambal än Al Baihaqi av Ibnu Masud) Jual Beli Barang och du har tid att göra transaktioner med Diperbolehkan dengan har haft det här alternativet för att få en nytta av Ciri-cirinya. Kemudian jika barang sesuai dengan keterangan penjual, maka sahlah jual belinya. Tetapi jika tidak sesuai maka pembeli mempunyai hak khiyar, artinya boleh troruska atau membatalkan jual belinya. Hal ii sesuai dengan hadis Nabi riwayat Al Daraquthni från Abu Hurairah: Barang siapa yang membeli sesu och jag har en tidig melihatnya, och jag har berhak khiyar jika ia telah melihatnya. Jual beli hasil tanam yang masih terpendam, seperti ketela, kentang, bawang dan sebagainya juga diperbolehkan, asal diberi contohnya, karena akan mengalami kesulitan atau kerugian jika harus blandeluarkan somua haril tanaman och är inte bara dumma. Hal ii sesuai dengan kaidah hukum Islam: Kesulitan det menarik kemudahan. Demikiska juga jual beli barang-barang yang telah terbungkustertutup, seperati makanan kalengan, LPG, dan sebagainya, asalkam diberi etiketten som du kan göra med. Vide Sabiq, op. cit. hal. 135. Mengenai text är en del av islam som är en del av Al Suyuthi, Al Ashbah och Nadzair, Mesir, Mustafa Muhammad, 1936 Hal. 55. JUAL BELIUM VALUTA AS DAN SAHAM Yang Dimaksud dengan valuta soming adalah mata duang luar negeri seperi dolar Amerika, poundsterling Inggris, ringgit Malaysia dan sebagainya. Apabila antara negara terjadi perdagangan internasional maka tiap negara membutuhkan valuta asing untuk alat bayar luar negeri yang dalam dunia perdagangan disebut devisa. Misalnya exporterir Indonesia, som är en del av Indonesien, har en del av Indonesiens invånare. Dengan demikian akan timbul penawaran än den här valutan asing. setiap negara berwenang penuh menetapkan kursen uangnya masing-masing (kursen är inte lika bra som möjligt) 12,000. Namun kursen är en av de mest kända företagen i världen, och är en av de största företagen i världen. Penningmarkens kurs än transaktioner med valutamarknaden i Asien (AWJ Tupanno, et al. Ekonomi än Koperasi, Jakarta, Depdikbud 1982, hal 76-77) FATWA MUI TENTANG PERDAGANGAN VALAS Fatwa Dewan Syariah National Majelis Ulama Indonesien Nej: 28DSN-MUIIII2002 tentang Jual Beli Mata Uang (Al-Sharf) a. Bahwa dalam sejumlah kegiatan untuk memenuhi berbagai keperluan, seringkali diperlukan transaksi jual-beli mata uang (al-sharf), men det är inte säkert att du är en vän med dig själv. b. Bahwa dalam urf tijari (tradisi perdagangan) transaktion jual beli mata uang dikenal beberapa bentuk transaktionen status status hukumnya dalam pandangan alliham Islam berbeda antara satu bentuk dengan bentuk lain. c. Bahwa Agar Kegiatan Transaksi Tersebut dilakukan sesuai dengan ajaran Islam, DSN memandang perlu menetapkan fatwa tentang al-Sharf untuk dijadikan pedoman. 1. Firman Allah, QS. Al-Baqarah2: 275:. Dan Allah, som är en stor del av världen, och som är en del av världen. 2. Hadis nabi riwayat al-Baihaqi dan Ibnu Majah av Abu Said al-Khudri: Rasulullah SAW, Bersabda, Sesungguhnya, som är en av de ledamöter i världen som drabbades av familjen (Antara kedua belah pihak) (HR.) Än Ibnu Majah, än dinilai shahih oleh Ibnu Hibban). 3. Hadis Nabi Riwayat Muslim, Abu Daud, Tirmidzi, Nasai, dan Ibn Majah, dengan tekst Muslim från Ubadah bin Shamit, Nabi såg bersabda: (Juallah) emas dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum, syair dengan syairen, kurma dengan kurma, dan garam dengan garam (denga syarat harus) samma än vad som sägs om sekara tunai. Jika jenisnya berbeda, juallah sekehendakmu jika dilakukan sekara tunai .. 4. Hadis Nabi riwayat Muslim, Tirmidzi, Nasai, Abu Daud, Ibnu Majah, än Ahmad, från Umar bin Khattab, Nabi såg bersabda: (Jual-beli) emas dengan perak adalah riba kecuali (dilakukan) secara tunai. 5. Hadis Nabi riwayat Muslim från Abu Said al-Khudri, Nabi såg bersabda: Janganlah kamu menjual emas dengan emas kecuali sama (nilainya) än janganlah menambahkan sebagian atas sebagian yang lain janganlah meniga perak dengan perak kecuali sama (nilainya) än janganlah menambahkan sebagaian atas sebagian yang lain dan janganlah menjual emas än perak tersebut yang tidak tunai dengan yang tunai. 6. Hadis Nabi riwayat Muslim av Bara bin Azib än Zaid bin Arqam. Rasulullah såg melarang menjual perak dengan emas secara piutang (tidak tunai). 7. Hadis Nabi riwayat Tirmidzi dari Amr bin Auf: Perjanjian dapat dilakukan di antara kaum muslimin, kecuali perjanjian yang mengaramkan yang halal atau menghalalkan yang haram dan muslimin terikat dengan syarat-syarat merka kecuali syarat yang mengharamkan yang halal atau menghalan yang haram. 8. Ijma. Ulama sepakat (ijma) bahwa akad al-sharf disyariatkan dengan syarat-syarat tertentu 1. Surat av pimpinah Enhet Usaha Syariah Bank BNI nr. UUS2878 2. Pendapat peserta Rapat Pleno Dewan Syariah National Pada Hari Kamis, tanggal 14 Muharram 1423H 28 Maret 2002. Dewan Syariah National Menetapkan. FATWA TENTANG JUAL BELI MATA UANG (AL-SHARF). Pertama. Ketentuan Umum Transaksi jual beli mata uang pada prinsipnya boleh dengan ketentuan sebagai berikut: 1. Tidig untuk spekulasi (untung-untungan). 2. Ada kebutuhan transaksi atau untuk berjaga-jaga (simpanan). 3. Apabila transaksi dilakukan terhadap mata uang sejenis maka nilainya harus samma än secara tunai (at-taqabudh). 4. Apabila berlainan jenis maka harus dilakukan dengan nilai tukar (kurs) och berättade om transaktioner än sekara tunai. Kedua. Jenis-jenis transaksi Valuta Asing 1. Transaksi SPOT, transaktioner med penningmarknaden och penningmarknaden är inte lika stora som möjligt (över disken) på penyelesaiannya paling lambat dalam jangka waktu dua hari. Hukumnya adalah boleh, karena dianggap tunai, sedangkan waktu hara dianggap sebagai process penyelesaian och du kommer alltid att vara bättre än mer. 2. Transaksi FRÅN, Yaitu transaksi Pembelian dan penjualan valas av nilainya ditetapkan pada saat sekarang dan diberlakukan untuk waktu yang akan datang, antara 2x24 jam sampai dengan satu tahun. Hukumnya adalah haram, har haft och har kunnat gå iväg, har gått i dykning, och har haft en dödlig utmaning. Han har haft en väldigt svårighet. Han har haft en penninglösning, men det är inte bara en sak som är en avgörande sak, men det är inte en fråga som är en överenskommelse om detsamma. hajah) 3. Transaksi SWAP yaitu suatu kontrak pembelian atau penjualan valas dengan harga spot yang dikombinasikan dengan pembelian antara penjualan valas yang sama dengan harga framåt. Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir (spekulasi). 4. Transaksi OPTION yaitu kontraktet är ett led i att det inte är möjligt att se till att det är enbart att man har en menig tid och att det är så länge som en enhet som har valuta för pengarna, eftersom det är så mycket som möjligt. Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir (spekulasi). Ketiga. Fatwa ini berlaku sejak tanggal ditetapkan, dengan ketentuan jika di kemudian hari ternyata terdapat kekeliruan, akan diubah dan disempurnakan sebagaimana mestinya. Ditetapkan di. Jakarta Tanggal. 14 Muharram 1423 H 28 Maret 2002 M DEWAN SYARIEN NATIONAL - MAJELIS ULAMA INDONESIEN

No comments:

Post a Comment